Odpowiedź na interpelację nr 7659

Informacje pochodzą ze stron sejmowych.    http://www.sejm.gov.pl

 

Odpowiedź ministra gospodarki i pracy na interpelację nr 7659

w sprawie stacji kontroli pojazdów

W związku z pismem z dnia 30 czerwca br. znak SPS-0202-7659/04, przy którym przesłano interpelację Pani Poseł Zofii Wilczyńskiej w sprawie stacji kontroli pojazdów, uprzejmie przekazuję, w uzgodnieniu z Ministrem Infrastruktury, następujące stanowisko.

   Pragnę zapewnić, że obawy środowisk polskich przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz diagnostów, które są przedmiotem pytań Pani Poseł, zostały wyjaśnione i uwzględnione podczas prac parlamentarnych nad ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (dalej WSDG).

   Odpowiadając wprost na pytania zawarte w interpelacji, uprzejmie wyjaśniam:

   1. Zmiany wprowadzone ustawą WSDG nie modyfikują zasad prowadzenia stacji kontroli pojazdów ani też wymagań dla stacji działających przed dniem wejścia w życie ustawy. Gwarantują to w szczególności następujące przepisy:

   - art. 83 ust. 1 pkt 1a znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym, oprócz podstawowych i okręgowych stacji kontroli pojazdów, istnieją nadal podstawowe stacje kontroli pojazdów, które posiadały zezwolenie starosty na wykonywanie niektórych badań technicznych pojazdów, zastrzeżonych dla stacji okręgowych, wydane przed dniem wejścia w życie ustawy WSDG;

   - art. 73 ust. 3 ustawy WSDG, który zobowiązuje odpowiedni organ - w tym przypadku starostę - do wpisywania z urzędu do rejestru działalności regulowanej dotychczasowego przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zgodnie z jego zakresem;

   - art. 77 ust. 3 ustawy WSDG, który uznaje dotychczas wydane certyfikaty za równoważne z nowo wprowadzonym dokumentem;

   - art. 77 ust. 5 ustawy WSDG, który uznaje ważność dotychczasowych uprawnień diagnostów.

   Nowe przepisy, mówiące o sztywnym podziale stacji kontroli pojazdów na stacje podstawowe i okręgowe, dotyczyć będą jedynie przedsiębiorców zamierzających dopiero podjąć tę działalność po wejściu w życie nowych przepisów.

   2. Najistotniejszą zmianą wprowadzoną ustawą WSDG jest zastąpienie certyfikatu na zgodność wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami wydawanego przez Instytutu Transportu Samochodowego - poświadczeniem, wydawanym przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Zmianę tę uzasadnia konieczność:

   - usunięcia niezgodności z przepisami o certyfikacji, które od 1 maja br. nie przewidują obowiązkowej certyfikacji w zakresie usług;

   - wprowadzenia nadzoru Ministra Infrastruktury nad procesem wydawania dokumentów potwierdzających zgodność wyposażenia i warunków lokalowych stacji kontroli pojazdów z warunkami technicznymi (poświadczenie Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego - w odróżnieniu od dotychczasowych certyfikatów wydawanych przez ITS - jest opinią wydawaną przez organ administracyjny, nad którym nadzór sprawuje minister właściwy ds. transportu);

   - zwiększenia uprawnień przedsiębiorcy, który będzie mógł odwoływać się od negatywnego poświadczenia Dyrektora TDT do Ministra Infrastruktury i następnie, w razie nieuwzględnienia odwołania, wnosić skargę do NSA (obecnie przedsiębiorca nie ma ˝praktycznej˝ możliwości odwołania się w sytuacji, gdy ITS nie chce wydać certyfikatu).

   3. Pragnę zapewnić, że koszty związane z zakładaniem nowych stacji kontroli pojazdów nie ulegną zmianie, gdyż będą to te same koszty, jakie musi ponieść obecnie przedsiębiorca pragnący założyć stację kontroli pojazdów podstawową lub okręgową.

   4. Z informacji, jakie posiada Ministerstwo Infrastruktury, wynika, że stacje działające obecnie na rynku badań technicznych pojazdów zamierzają nadal prowadzić tę działalność, co oznacza, że żaden z zatrudnionych diagnostów nie straci pracy. Ponadto ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza znaczne ułatwienia w podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej. Zachęci to z pewnością małych i średnich przedsiębiorców do podejmowania działalności gospodarczej, co wpłynie na zwiększenie zatrudnienia w tym sektorze.

   5. W mojej opinii nie nastąpi likwidacja systemu badań technicznych pojazdów w Polsce, w związku z czym nie mogę odnieść się do problemu kosztów. Jednocześnie pragnę zapewnić, że zmiany wprowadzone ustawą WSDG realizują postulaty środowiska przedsiębiorców dotyczące stworzenia ułatwień w podejmowaniu działalności gospodarczej, a także eliminują uznaniowość decyzji oraz ograniczają obciążenia finansowe przedsiębiorstw związane z nadzorem merytorycznym.

   Minister

   Jerzy Hausner

   Warszawa, dnia 21 lipca 2004 r.